۱۵:۰۳ ۱۴۰۳/۰۸/۲۲
وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

تکمیل آزادراه تهران-شمال با تخصیص منابع سرعت گرفت

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر گفت: تامین مالی آزادراه تهران-شمال از محل اخذ عوارض و تخصیص منابع، سرعت گرفته است و همین امر موجب تسریع در تکمیل آزادراه خواهد شد.
تکمیل آزادراه تهران-شمال با تخصیص منابع سرعت گرفت
کد خبر:۷۲۱۶

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره آخرین وضعیت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال و پیشرفت پروژه اظهار داشت: پروژه منطقه دوم آزادراه تهران-شمال در حال حاضر در مرحله اجرایی قرار دارد و عملیات ساخت‌وساز به‌ طور مستمر انجام می‌شود.

وی افزود: عوارض آزادراهی این آزادراه که سال‌ها اعلام نمی‌شد و به حق باید دریافت می‌شد، اکنون برقرار شده است و پروژه با تخصیص منابع مالی، به‌ خوبی پیش می‌رود. 

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان همکاری بنیاد مستضعفان در تأمین به موقع مالی سهم خود، گفت: بنیاد مستضعفان در تأمین مالی سهم خود برای ساخت ادامه آزادراه تأخیر ندارد و پروژه بدون وقفه در حال پیشرفت است. 

صادق در پاسخ به این پرسش که آیا سرعت پیشرفت پروژه رضایت‌بخش است یا خیر؟ بیان کرد: تخصیص منابع مالی و وضع عوارض آزادراهی بر پروژه، تاثیر مثبتی بر تسریع کار خواهد داشت.

 

کد ویدیو
 

نگاهی به مناطق چهارگانه آزادراه تهران-شمال

به گزارش اقتصاد معاصر، منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال دوآب شهرستانک در استان البرز را به پل زنگوله در استان مازندران متصل می‌کند و با بهره‌برداری از آن، ۳۰ دقیقه از زمان سفر کاسته می‌شود. 

این مسیر شامل ۱۷ رشته تونل و ۹ دستگاه پل به طول ۱۹.۷ کیلومتر است و ۸۶ درصد آن از تونل‌ها و گالری‌ها عبور می‌کند. برای احداث مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، به ارزش روز، ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده و به نسبت جاده چالوس، ۵ کیلومتر از مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. 

با بهره‌برداری از این مسیر و حذف پیچ و خم‌های جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده‌ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. 

کاهش آلاینده‌ها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی‌های تردد مسافران در این مسیر است. در حال حاضر، یک باند این منطقه زیر بار عبور ترافیک است.

منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دولت دوازدهم و منطقه چهار آزادراه در دولت دهم تکمیل و افتتاح شد، منطقه سوم آزادراه به دلیل شرایط سخت کوهستانی و پرهزینه‌بودن، هنوز به عملیات اجرایی نرسیده است.

ارسال نظرات